onsdag 20 juli 2011

KANELBULLAR & VANILJBULLAR

Kanelbullar och vaniljbullar
Om jag går på fik och det finns stora kanelbullar, och jag menar STORA kanelbullar, då är det det jag väljer. Fullkomligt älskar kanelisar! Det är inte fel med en god vaniljbulle heller för den delen. 


När jag bakar bullar brukar jag fylla hälften med kanel och hälften med vaniljsocker. Jag använder samma recept på bullar som jag använde till Systerkakan, alltså det här:



Ingredienser
50 gr jäst
150 gr smör
5 dl mjölk
14-17 dl mjöl
1 ½ dl socker
1 tsk salt
2 tsk malen kardemumma

Fyllningar
smör
kanel
socker

smör
vaniljsocker

Gör så här
1. Smält smöret, häll i mjölken och värm till fingervarmt. 
2. Häll degvätskan över jästen och tillsätt socker, salt, kardemumma och 14 dl vetemjöl. 
3. Arbeta degen kraftigt tills den blir blank och smidig. Tillsätt mera mjöl om den är kladdig. Strö över lite mjöl över degen och låt jäsa i 30-40 minuter. 
4. Ta därefter upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig.
5. Kavla ut degen och bred över smör, strö på socker och pudra över rikligt med kanel. Vill du hellre ha vaniljbullar så tar du först smör och pudra sedan vaniljsocker på degen. Rulla sedan ihop degen från långsidan. Skär i 2 cm breda bitar och ställ med snittytan upp på bakplåtspapper på plåt eller i formar. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.
6. Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker över bullarna. Grädda i 6-10 minuter i 225-250 grader.

Kanske ett iskallt glas mjölk till detta? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.