tisdag 8 november 2011

KÖTTFÄRSOMELETT I UGN


En höst full av cupcakes har satt sina spår. Jag har nu en alldeles egen muffin top att "skryta" med. Inte lika charmigt att ha den runt midjan kanske, men ändå.

Min tanke är att jag nu ska lägga upp lite GI-recept på bloggen. Jag har i omgångar varit riktigt flitig med den dieten, och har verkligen gillat all mat jag lagat. 

I kväll blev det en supergod köttfärsomelett i ugn. Lite lasagne-känsla över rätten, men nyttigare. 

Jag kommer fortfarande att baka kakor och cupcakes, men inte äta dem... Jag brukar kunna hålla mig från dem, faktiskt.

Köttfärsomelett i ugn

Fyllning
400 g  köttfärs
salt och peppar
2 st  vitlöksklyfta(or)
1 st  gul lök
3 msk  vatten
1 1/2 msk  tomatpuré
timjan

Botten
4 st  ägg
1 dl  grädde
2 msk  smör
1 tsk  oregano

Täcke
2 dl  riven ost
1 dl  grädde
1/2 dl  crème fraiche
10 st  cocktailtomater

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200 grader. 
2. Hacka lök och vitlök och bryn i stekpanna. Tillsätt köttfärsen och bryn tills den är genomstekt. Salta och peppra. Häll i vattnet, tomatpurén och hackad färsk timjan (Jag tog torkad)och låt puttra tills vätskan kokat bort. 
3. Vispa äggen med grädde och oregano och häll i en smörad gratängform. 
Grädda i ugnen i cirka 8-10 min. Ta ut och lägg på fyllningen. Höj värmen till 225.
4. Fördela köttfärsen i formen. Blanda grädde, crème fraiche och ost i en separat bunke och häll smeten över köttfärsen. Fördela skivade coctailtomater över omeletten. Grädda ca 10 minuter eller tills osten smält och den fått lite färg.

Källa: Tasteline.se


Kan verkligen rekommendera den här rätten, supergod!



2 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut!
    Ska laga detta fast med Quornfärs i vegetarian som man är :)

    SvaraRadera
  2. Precis som Amy tycker jag det här låter toppen, fast satsar på vegetarisk version! Kanske trollar den bort alla våra muffin tops när den ändå är igång? ;)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.