torsdag 24 november 2011

LUSSEBULLAR


Nu kunde jag inte hålla mig längre, idag blev det lussebak på Glumstensvägen 25. Julmusiken flödade och Ludvig och jag tog på oss förklädena. Gjorde lite för stora lussebullar, men de blev väldigt goda och fluffiga. Jag använde mig av Arlas recept med Kesella i, tycker det är det bästa. Sedan kom min mormor och morbror på fika på eftermiddagen. En härlig ledig dag helt enkelt!



Ingredienser
50 g jäst
100 g Smör 
5 dl mjölk 
250 g Kesella
1 påse saffran
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl mjöl
russin
1 ägg


Gör så här
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt kvarg, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev mera mjöl. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Baka ut degen till saffranskusar. Lägg dem på smorda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa 20-30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5-7 min. Låt svalna på galler under bakduk.

Här kommer några bilder från mitt adventpimpade hem. 




Ha en skön kväll kära vänner!

2 kommentarer:

  1. Så fina de blev! Jag har aldrig bakat lussebullar, kanske vore dags :) Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera
  2. Ser kanon fint ut! Det blir lite bakande imorgon =)
    Önskar dig en trevlig dag!
    kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.