torsdag 16 februari 2012

KYCKLING & BACON


Den här veckan har jag inte varit riktigt kry, konstig känsla för jag blir väldigt sällan sjuk. Har haft lite feber varje dag, snuvig och hostig. Men hem till mamma på julkorv klarade jag av att bege mig i alla fall. Älskar hemmagjord julkorv med potatis, vit sås, lingon och senap. Nu dröjer det säkert till nästa jul innan det blir det igen. Då ska jag vara med och tillverka korven har jag bestämt, och då göra extra många till mig!

I dag blir det en favorit i repris på bloggen. En rätt som jag stark rekommenderar. Fyra ingredienser och till det lite ris eller pasta, gärna färsk pasta. Älskar smidiga recept och tar gärna del av era favoriter. Vad har ni som ni kan rekommendera? Få ingredienser är ett plus!

Kyckling & Bacon
1 grillad kyckling
1 pkt bacon
3 dl grädde
Massa körvel

Skär baconet i bitar och stek i stekpanna tills lagom kraprigt. Dela kycklingen i mindre bitar och stek tillsammans med baconet i någon minut. Häll upp blandningen i en ugnsfast form och häll på grädden. Strö över rikligt med körvel och ställ in i ugnen i ca 20 på 200 grader.
Smakens så det står härliga till!


I dag kom en av mina senaste vinster på posten, en kaffemaskin. Jag har haft sådan vansinnig tur den sista tiden. Sedan i höstas har jag vunnit; övernattning på Lia Hof, emaljskylt från Ramsign genom Systrarna vitt, presentkort på Falkenbergs laxrökeri, Piccolo kaffemaskin från Whiteaway genom Lilla Blanka, Pannkaksjärn från Tefal genom Gourmetmorsan och till sist ett unikt halsband med silverhjärta från a & i. Jag kommer fortsätta ställa upp i allehanda tävlingar, kanske ska köpa mig en trisslott...



I morgon är det fredag och sista arbetsdagen innan jag går på en veckas sportlov. Ska bli fasligt skönt att få vara lite ledig. Har en del saker inplanerade, t.ex. bowling med barnen och diverse fikor. Sedan mycket tid att bara slappa och låta barnen leka av sig med kompisar. Lars ska vara ledig och jobba dygnet runt i uthuset. Kanske ska börja visa lite bilder från vårt projekt uthus/butik. Ska nog hyra ut i sommar om någon är intresserad. Få se hur långt han hinner under veckan, men huset ska kläs om på utsidan i alla fall.

Ha en skön kväll i soffan, för det ska jag!

3 kommentarer:

  1. Åhhh vad spännande projekt ni har på G ser fram emot fortsättning. Jag har också kännt mig förkyld och trött ingen feber dock : ) Tack för mattipset : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Grattis till alla vinster! Mitt enklaste recept: Stek skivad kycklingfilé i olja och häll på ett paket grädde av valfri sort. Krydda med peppar och grönsaksbuljongpulver, lägg i hackad fetaost och färsk spenat. Vänd runt tills allt blir varmt och servera med färsk pasta. Kram!

    SvaraRadera
  3. Så mycket du vunnit, roligt och grattis! Krya på dig och hoppas du får ett skönt sportlov!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.