lördag 16 juni 2012

FRÖKEX




Jag har nu officiellt sommarlov! Underligt snabbt kom jag in i semesterlunket med noll tanke på arbete, och så ska det fortsätta fram till den 8 augusti. Flera somrar har jag börjat få småångest några veckor innan start, för att jag känt att jag måste planera. Men inte förra året, då släppte jag det och tog planerandet när jag väl började jobba igen. Det blev helt ok det, så så får det bli i sommar också. Alltså INGET jobb innan 8 augusti. 


I dag började dagen med en härlig långpromenad tillsammans med min vän Annika. Nära på en mil gick vi, och vi var inte tysta många sekunder under promenaden. Tänk så mycket det finns att ventilera klockan halv 8 på morgonen. 


Annika gav mig också receptet på de frökex jag bloggar om i dag. Så himla goda och nyttiga, perfekt antingen som frukost eller som snacks. Jag fick med mig några av hennes kex hem, som fick bli frukost tillsammans med kokt ägg. På eftermiddagen tog jag kex med brie och jordgubbar, samt brie och en kompott på fikon och balsamvinäger. Den sistnämnda köpt, så tyvärr inget recept. Nam nam nam!


Frökex (1 ProPoints/bit)
2 dl linfrö
1 dl pumpakärnor
1 dl sesamfrö
flingsalt
vatten


Blötlägg alla frön och kärnor. Täck fröna med vatten, kan behöva fyllas på efter hand. Jag har ingen mängdangivelse tyvärr, glömde mäta. Låt det stå tills blandningen blir geléaktig, ca 1-2 timmar. Smeten ska vara ganska rinnande, men ändå gelèig. 


Bred ut på bakplåtsbeklädd plåt och strö över flingsalt. 
Ställ in i ugnen på 150 grader i ca. 1 1/4- 1 1/2 h.
Öppna luckan då och då för att släppa ut fukten. 


Låt svalna lite och skär sedan kexen i lagom stora bitar. Jag fick 20 bitar. Därefter vände jag alla kexen om och lät dem stå några minuter till i ugnen, detta för att torka upp baksidan av kexen också.



Måste också visa min fredagsmåltid. Är farligt förtjust i räkmackor, och då helst med färska räkor. Under högen av räkor döljer sig även ägg och aioli. Inte mycket att klaga på alls faktiskt.


I morgon hoppas jag på en repris på dagen i dag. En frisk morgonpromenad och sedan några timmar i solsängen. Blev glatt överraskad av vädret i dag. Har varit en riktigt fin dag, inte alls vad det spådde. 


Ha en underbar lördagskväll kära vänner!

4 kommentarer:

  1. Åhhh vad underbart med 2 månaders ledigt Njut kramar Sofia

    SvaraRadera
  2. Så härligt med lov! Kul att du också är lärare :-) Jag jobbar två dagar till och ska försöka jobba undan så mycket som möjligt, men sedan gör jag som du... inget under sommaren :-)

    Räkmackan skulle jag inte tacka nej till... inte heller frökexen som ser riktigt nyttiga ut! Kram

    SvaraRadera
  3. Njut till fullo av din semester och frökexen med pålägg ser supergoda ut! Kram

    SvaraRadera
  4. Gott med frökex. Brukar göra fröknäckebröd. Visst är det gott med brie och jordgubbar i kombo, mmm!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.