söndag 30 september 2012

EN HELG I MATENS TECKEN




Det som jag varit med om i helgen är svårt att beskriva i ord. Hur jag än vänder och vrider på orden, så kommer det inte gå att beskriva hur bra jag har haft det. Succé och en totalupplevelse utan motsvarighet kan vara lite i närheten av det i alla fall. Ni hör ju hur bra det låter, och då överdriver jag inte det minsta.

Tänk er att få tillbringa helgen på ett flott hotell tillsammans med andra matintresserade bloggare. Helgen innefattade bland annat matätande, matletande och matlagande och detta i en perfekt kombination. Inte mycket tid för vila däremellan, men vila får jag göra när jag blir gammal. 





Ystad Saltsjöbad heter hotellet där jag spenderat min helg, och den speciella upplevelsen kallar de för Matresan. Matresan är något jag absolut kan rekommendera, verkligen en upplevelse utöver det vanliga. 

Att spendera en helg så här tillsammans med människor jag egentligen inte känner är en upplevelse för sig. På ett sätt känner jag flera av dem, och det genom deras bloggar. Jag hade träffat en av dem tidigare, Amy som med sin familj besökte oss i Glommen i somras. De andra som var med på resan var följande:

Helena och Olof, Bara en kaka till
Emmy, Remsans bistro
Lotta, Två små kök
Amy, Amys piece of cake
Sofie, Mumsfillibaba
Kim, Tant Russins bak
Maria och Magnus, Made by Mary
Gunn, Kaksmulan
Charlotta och Calle, Matrepubliken
Hanna, Matarkivet
Anki och Håkan, Mårtenssons kök

Jag kommer att få dela upp rapporteringen från helgen, och börjar med därför med fredagens schema. Måste börja med att tacka våra skånska pågar Thomas, Dennis och Marcus, som hjälpte till att göra vår helg till en succé. Souschefen Thomas hade valt ut en utsökt meny för oss på fredagen, det vara bara att slå sig ner och bli bortskämd. Till varje rätt serverades noga utvalda viner. 



Vår meny bestod alltså av fyra rätter med tillhörande viner. Svårt att få till några bra bilder, eftersom det var så mörkt i restaurangen.

Förrätt:
Rökt ankbröst med selleri, päron och sultanas.
Vin: Fernand Engel, Pinot gris

Varmrätt:
Hjortrygg med rostad palsternacka, portvin och dadlar.
Vin: Avalon, Cabernet Sauvignon

Ost:
Sigvard Rödskägg, en röd kittost gjord på komjölk och till detta en plommonmarmelad.
Vin: Malbec Dulce Natural

Dessert:
Paté á bombe med gin, lingon och päron.
Vin: Mineralstein, Riesling vom Blauschiefer


Ja, ni förstår nog att jag efter detta sakta drog mig tillbaka till mitt rum för att låta magen och kroppen vila sig inför nästkommande dags aktiviteter och måltider. Vilket kommer att bli ett inlägg en annan dag.

Nu är det söndag och snart måndag och jobb igen. Jag som skulle behöva vila upp mig en dag eller två efter helgen jag haft...



14 kommentarer:

  1. Vilken höjdare!! Jag förstår att du är nöjd med din helg! Jösses vilken inspiration! Den där menyn ser verkligen läcker ut!

    SvaraRadera
  2. Jo tack, en semesterdag i morgon hade ju inte suttit fel alls...

    Så härligt att det blev så lyckat, vi andas verkligen ut en smula:)

    Kramar från oss båda, hoppas vi ses snart igen Malin!

    SvaraRadera
  3. Puh, ja. På ett mycket positivt sätt :-) Nu är det benen upp i soffan och pusta som gäller.

    Hoppas vi ses snart igen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Åh vad skoj ni verkar ha haft,har ju sett oxå på fb.väldans roligt och fälja,gott vet vi att ni ätit,står här och suktar när ja ser alla bilder.
    Superkul och få träffa så många i matblogg världen.

    SvaraRadera
  5. Oj vilka Ni verkar haft en toppenhelg! Ha nu en lugn och skönt söndagskväll! Kram

    SvaraRadera
  6. Min fina roomie, tack för helgen. Befinner mig i ett bloggrus för tillfället.... stor kram!

    SvaraRadera
  7. Åh vilken helg!! Helt fantastisk och så roligt att träffas. Lovar att svänga förbi butiken när vi åker uppåt nästa gång. Kram

    SvaraRadera
  8. Gahhhh vilken HÖJDARE nästa gång vill jag kunna vara med jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  9. Vilken helt underbar matresa ni gjort!! Ser framemot rapport!!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Blir mätt bara jag läser menyn igen. Precis gått igenom alla bilder och ska försöka sammanfatta denna upplevelse.
    Såååå kul att träffas!!

    SvaraRadera
  11. Jag vet knappt hur jag ska lyckas sammanfatta allt från denna helg i ett eller ett par inlägg. Vilken helg alltså! Det var så roligt att träffas. Alla är precis lika goa som jag hade trott :-)
    Nu ska jag snart knyta mig och försöka smälta allt från dessa dagar.
    Kram kram.

    SvaraRadera
  12. Vilken fin helg ni har haft! Kul!! Kram

    SvaraRadera
  13. Så härligt det var, nu när man är tillbaka i vardagen kan man knappt tro att det är sant. Kul att ses, och vi får ta och komma ner och kolla i din butik när den är klar!

    SvaraRadera
  14. Ser fint ut. Bara att vara på saltsjöbad är ju njutning och så mat och vin på det, måste varit toppen!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.