måndag 4 februari 2013

ROSTAD BUTTERNUTSOPPA OCH TIMJAN- OCH VITLÖKSBRÖD


I kväll är jag seg, lika seg som man kan vara efter en hel dag i backen. Att jag sedan bara åkte 5 åk, förklarar kanske i vilken form jag är i. Vi har haft friluftsdag med klassen och besökte Isaberg. Det lilla skidandet jag hann med gjorde att jag fick mersmak. Tur är det ju då att vi ska till Sälen vecka 8. Jippi, längtar!

Kvällens middag bestod av Rostad Butternutsoppa och nybakat bröd. Recepten hittade jag i senaste numret av Lantliv Mat & Vin, underbar tidning med massa goda recept. Hittade flera som jag kommer att laga framöver. I originalreceptet stod det garam masala, men jag körde med tandori masala. En härlig krydda som jag fick av min indiska prinsessa Amy i somras. 

Rostad Butternutsoppa
1 butternutpumpa, ca. 1 kg
4 msk olivolja
4 vitlöksklyftor
1 bit ingefära, ca. 4 cm
2 tsk tandori masala
1 liter grönsaksbuljong
1/2 tvättad ekologisk apelsin, finrivet skal och saft
salt & nymalen svartpeppar
1/2 tsk chiliflakes

Servering: Creme fraiche eller yoghurt

Sätt ugnen på 150 grader. Skala och skär pumpan i stora bitar, lägg i en ugnsfast form. Ringla över olivoljan och rosta pumpan i ugnen i ca. 45 minuter eller tills den är mjuk.
Skala vitlök och ingefära, riv på den fina sidan av rivjärnet. Fräs vitlök och ingefära i olja i en kastrull. Krydda med Tandori masala och låt fräsa i ytterligare en liten stund. 
Tillsätt den rostade pumpan och lite av buljongen. 
MIxa soppan till en puré med stavmixer eller i en mixerkanna. Späd med mer buljong till en lagom konsistens. Smaka av med apelsinsaft, skal, salt, peppar och chili.
Häll upp den heta soppan i tallrikar och severa med en klick creme fraiche eller yoghurt och ev. mer chiliflakes.



Portionsbröd med timjan och vitlök ca. 24 bröd
1 paket jäst
6 dl ljummet vatten, 37 grader
1 msk flingsalt
Ca. 14 dl vetemjöl
4 msk smaksatt rapsolja vitlök och timjan
Flingsalt & svartpeppar
Färsk vitlök & timjan

Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt salt och resten av vattnet. Tillsätt mjölet lite i taget. Knåda degen smidig. Låt jäsa under bakduk i 1 timme. Sätt ugnen på 225 grader.
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 24 delar. Kavla degen till något platta avlånga bröd. Lägg på plåt med bakplåtspapper som du ringlat lite olja på. Pensla bröden med smaksatt rapsolja. Hälften i timjanolja och hälften i vitlöksolja med pressad vitlök i. Har du inte oljan, kan du använda olivolja med vitlök i. Eller komma till Annies Stuga så klart ;o)
Strö över flingsalt över vitlöksbröden och timjan över timjanbröden. Peppra lite över alla bröden. 
Låt jäsa i 10 minuter.
Baka i ugn i ca. 10 minuter eller tills bröden fått färg. 



//Malin





8 kommentarer:

  1. Soppa med bröd efter en utedag är så gott! Kram

    SvaraRadera
  2. Soppan är vacker och verkar väldigt god. Visst har tidningen kanonrecept! Och mycket annat trevligt att bläddra igenom. Kan tänka mig att den passar fint som inspiration till butiken också!

    Du, ett åk hade räckt för att jag skulle känna mig som överkörd av en buss. Så fem åk imponerar på mig i alla fall :-) Länge sen man hade friluftsdag. Sist var det med elever (jag skriver inte senast för det lär aldrig hända igen) och jag åkte pulka, inte skidor. Skidor på vatten går bra, men inte utför på snö...

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Åh, galet gott! Perfekt med soppa med tanke på vilket väder det är här!

    SvaraRadera
  4. Gahhh Malin nu blev jag SUUUUUUUUUUUUUUGEN! kram Sofia

    SvaraRadera
  5. Jag är imponerad att du åkte... det vete katten om jag skulle våga! ;)

    Jag älskar rostad butternut squash i soppa... det blir en sådan god och nötig smak av den och du vet att jag älskar när du blandar i indiska kryddor i på det viset, mycket fiffigt att ändra kryddningen kära du. Dina brödrecept är mumma, tack för länkningen och stor kram right back at you!

    SvaraRadera
  6. En av favorittidningarna vad gäller mat (både för mej och svärmor faktiskt) Perfekt med soppmiddag och nybakat efter en dag i snön - vad gäller skidbacken kan jag inte uttala mej om:)

    Kram/Anki

    SvaraRadera
  7. Mmm vitlöksbröd höjer all mat till skyarna:) Kan man leva på bara vitlöksbröd tro? ;-D

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.