söndag 9 juni 2013

KOKOSTOSCA MED RABARBER


På två ställen i trädgården frodas rabarbern, så det är bäst att passa på att baka med den. Ännu har jag alltså inte tröttnat. 

Receptet i dag hittade jag hos Hanna med bloggen Matarkivet. Hanna är en av bloggarna jag haft nöjet att träffa på de två bloggträffar jag varit med på. Jag är faktiskt ganska avundsjuk på Hanna, för hon bor och arbetar i London. Inte för att jag vill bo där, men skulle gärna åka dit lite då och då. Jag har själv varit au-pair och arbetat på Top-Shop i London, så jag vet vad jag missar. 

Hanna hade blåbär i sin tosca, men jag tog som sagt rabarber.

Kokostosca med rabarber
3 dl socker
100 g smör, rumsvarmt
3 ägg
1 dl vatten
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
rabarber
1 tsk malen kardemumma
3 msk socker

Kokostosca:
125 g smör
1 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
2 1/2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
3 dl kokos

Sätt ugnen på 175C. Vispa socker och smör krämigt. Tillsätt äggen ett i taget och vispa mellan varje. Rör ned vatten och de torra ingredienserna. Häll smeten i en smord form, ca 20-23 cm i diameter.

Dela rabarbern och stek den i smör. Tillsätt kardemumma och socker och låt småputtra några minuter. Fördela rabarbern ovanpå smeten och grädda tills kakan blivit lite fast, 30-45 minuter.

Smält smöret till kokostoscan i en kastrull. Blanda i alla övriga ingredienser utom koksen. Låt koka upp och sjud tills den tjocknat. Blanda ned kokosen sist. Fördela smeten ovanpå kakan och grädda i ytterligare 10-15 minuter tills den blivit gyllenbrun och knäckig. Låt svalna. 

Den här kakan bjöd jag på i butiken i dag. Jag hann dock inte fotografera den innan jag ställde fram kakan, då det var fullt med folk i butiken från första stund i dag. Superkul! 

Jag blir så glad när kunder berättar att de följer Malin´s Diner.   Det är ju endast ett fåtal som kommenterar på bloggen men nära 350 som dagligen tittar in hos mig här på bloggen. Tack! <3

 


Igår kväll var vi bjudna till min kusin Marit och hennes man Jonas. Marit är en hejare på mat hon, så man vet att det alltid blir något riktigt gott. Inget undantag i går alltså. Min kusin Kajsa, Marits syster var också där. Kajsa och Marit är som systrar till mig, bra då jag bara har bröder. 

Förrätten kommer jag att bjuda på nästa gång vi ska ha gäster, så den berättar jag inte så mycket om nu. Men tusan så god den var. Till det serverades ett riktigt gott rosévin, Collavery. Kan jag verkligen rekommendera!




Sedan var det heavy bbq som gällde. Massa gott, bland annat maffiga bitar entrecote från Gårdsbutik Thuresson, ugnrostad potatis och en urgod whiskeysås.

Till efterrätt blev det hemmagjord glass med rabarberkompott och en himmelsk kolasås. 

En väldigt trevlig kväll på alla sätt och vis. Tack Marit, Jonas och lille Jack! 




//Malin






9 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj, vilken god mat du har ätit! Spännande vad var det för förrätt! Hoppas det hamnar på bloggen nån gång!
    Visst är det kul när man får höra att nån följer ens blogg! :)
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Nej, rabarber tröttnar vi inte på :) Min syster brukar baka något liknande, så gott! Kram, ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. rabarber! Kan man någonsin tröttna? Dags för en tripp till London, det hör jag;)

    SvaraRadera
  4. Rabarber i en toscakaka, det kan inte bli annat än gott! Så roligt att höra när folk man träffar (i synnerhet om man inte känner dom) och de säger att din blogg kikar jag in på lite då och då :) Man blir helt enkelt glad. Söndagskramar!

    SvaraRadera
  5. Vad gott det låter med rabarbertoscakaka!! Och det var inga dåliga köttbitar det där, annat än dom tråkiga köttbitarna man hittar på Maxi!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Härligt med så trevliga kvällar i goda vänners och släktingars lag, speciellt när de bjuder på så god mat. Ser fram mot förrätten då, det låter ju onekligen som ett gott betyg!
    Och rabarber, nope, det tröttnar vi inte på!

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Låter riktigt saftigt och gott! //UllanBullan testar i köket

    SvaraRadera
  8. Så gott med rabarber i istället! Och du, kom hit på en weekend vetja, så kan vi se vad som har ändrats sen du var här sist! :)

    KRAM och tack för länkningen :)

    SvaraRadera
  9. Både en kaka och ett rosévin i min smak.
    Jag är helt imponerad av ert grillande. Precis så där mycket skulle jag vilja grilla, men det blir helt enkelt inte så. Hoppas det ska bli lite enklare nu när vi har gasolgrill. Ett par bitar gott kött och sallad räcker. Ja, lite vin till också ;-)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.