torsdag 8 augusti 2013

CRAZY GOOD VILDSVINSSPJÄLL OCH ANNAT GOTT



I våras köpte vi ett litet vildsvin av en jägare. Vi fick det styckat och färdigpacketerat för en riktigt billig peng. Vi har använt allt nu, utan kotletterna. Små kotletter, för det var som sagt ett litet vildsvin. Men dem kommer jag att använda inom en snar framtid. 

I går blev det revbensspjällens tur att tillagas. Vi fick nämligen spjäll när vi var bortbjudna förra veckan och då påmindes jag om våra hemma i frysen.

Spjällen fick koka i en smakrik buljong under flera timmar, för att sedan vila fram till grillningen på kvällen. 



Buljong för förkok av spjäll
ca. 5 liter vatten
500 ml öl, valde Falcon Bayerskt
4-5 msk grovsalt
2 lagerblad
2 gula lökar
4 morötter
1 hel vitlök

Välj en stor gryta så att spjällen får plats. Fyll grytan med vatten. 
Häll i öl, salt, lagerblad, lök i klyftor, grovt skivade morötter och skalad och krossad vitlök. 
Putsa spjällen rena från hinnor och överdrivet stora fettbitar. Jag vägde aldrig mina spjäll, så jag vet inte hur mycket de kan ha vägt. 
Låt buljongen koka upp och lägg därefter i spjällen. 
Nu kan du göra annat under ett par timmar, för spjällen ska småputtra tills köttet börjar släppa från benet. 
Låt det sedan svalna och lyft efter det upp spjällen. Lägg på fat och låt vila tills det är dags att grilla dem.



Vi fick tipset av våra vänner att köpa Sweet baby Ray´s bbq-sås. Så det gjorde vi. Vill man så kan man förstås göra egen sås, för att pensla köttet med. Men jag kände att jag hade tillräckligt med annat att fixa med. Bbb-såsen var supergod!




Spjällen penslades sedan innan och under grillning till de var perfekta!




Revbensspjällen var så möra att de släppte från benen. De var verkligen supergoda! 







Till revbensspjällen serverade jag ugnsrostad potatis, grillade majskolvar och Tzatziki (recept här). Och så bröd förstås, det är alltid bra tid för nybakat bröd. Jag bakade mitt favoritbröd "Vik-Vila-Brödet" från Martin Johansson bok, "Enklare bröd". Rekommenderar hela den brödboken faktiskt. Massa goda brödrecept. Tro mig, jag har testat! Brödet tar några timmar att göra, men det är hur enkelt som helst och det blir så gott. Baka det och dina matgäster kommer att bli imponerade. 





Vik-vila-bröd (1 limpa)
10 g jäst
300 g kallt vatten
6-9 g salt
390 g vetemjöl special

Blanda ut jästen i det kalla vattnet. Blanda till jästen är upplöst. Häll i allt mjölet och saltet och rör ihop till en deg. Låt jäsa i 30 minuter. Efter 30 minuter ska man vika brödet i bunken. Ta tag i degen och vik dubbelt. Fortsätt tills du vikt ett helt varv. Detta ska man göra 3 gånger med 30 minuters mellanrum. Det här gör att degen blir luftig och det färdiga brödet får härliga luftbubblor i sig.

När man vikt klart brödet ska det jäsa i en timme i bunken. 
Därefter ska degen hällas ut på en bakhandduk med ganska rikligt med mjöl på. Dra ut degen till en rektangel och vik dubbelt. Gör sedan ett löst paket av handduken och låt jäsa i 1 h. 

Sätt under tiden ugnen på 250 grader. Ställ in två plåtar, en vanlig plåt i mitten av ugnen och en oöm plåt i nedre delen av ugnen. 

Jag har de senaste gångerna hoppat över det där med att kasa in limpan på en het plåt. Har alltså bara låtit limpan jäsa på en plåt och sedan satt i den i het ugn. Har fungerat bra det också. 

När degen jäst klart så vänds degen upp på bakplåtspapper, gärna med skarven uppåt. Pappret kasas sedan in i på den heta plåten mitt i ugnen. På den nedre plåten läggs några isbitar. Detta för att få en knaprig yta.

Efter 15 minuter öppnar man ugnen och släpper ut ånga. Detta upprepas var femte minut till brödet stått inne i ca 30-35 minuter. 




Våra gäster Maria och Martin hade med sig lite rosébubbel, som vi sörplade på i väntan på maten. 




Därefter var det dags för lite fint Amaronevin. Gott var ordet! Det rann ner som silke i strupen. Det är skillnad på vin och vin kan man bara konstatera. 

Till efterrätt blev det en klassiker, nämligen kladdkaka! Ett recept jag kört sedan tidernas begynnelse och som sitter i min hjärnbalk för alltid. Recept och bild hittar ni här. 

I dag regnar det, men det känns helt ok. Jag sitter i min butik, bloggar, pratar med kunder och myser. 

I kväll ska jag och Lars på bio i Halmstad, och lite middag på tu man hand innan dess. 



Life is good!

//Malin



5 kommentarer:

  1. Jag tycker revben helt klart blir godast om man kokar dem. Så de släpper från benen och blir möra. Min syster o svåger är av annan åsikt och ska tillaga under längre tid i grillen. Återkommer efter ikväll med utlåtande...

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag helt galet hungrig och sugen på revben! Så det var till dem du hade ölen. Det blir så grymt gott att förkoka revben innan de grillas. Möra är bara förnamnet...

    SvaraRadera
  3. När vi gifte oss förra året önskade vi oss vin och champagne i present, och allt sedan dess har vi haft en hel hög med Amaronevin i vår samling. Har tyvärr aldrig varit överförtjust i Amarone (finns ju så många andra goda viner!) men jag ska verkligen ge det en chans nu!

    SvaraRadera
  4. Vilka ribs! Harre gu'.
    Har nyss ätit frulle (ja, klockan är halv 1...) men lite revbensspjäll skulle jag allt kunna sätta i mig redan om en liten stund.
    Amarone alltså, sällan det blir fel.

    SvaraRadera
  5. Vildsvin och vintips... härligt
    Idag gör jag en jordgubbspaj från din blogg ... alltid trevligt att pröva nytt..

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.