onsdag 10 augusti 2016

SPAGETTI CARBONARA MED GULA KANTARELLER & CHEDDAROST

Ganska lyxigt att få tillgång till kantareller utan att ha satt en fot i skogen. Har snälla svärföräldrar som, efter att ha passat barnen, gav mig två påsar förvällda kantareller. Helt rättvist! 
Får väl ändå erkänna att jag gärna varit den som plockat dem, men den tiden finns inte just nu tyvärr. Är nog tyvärr även utrustad för dåligt tålamod när det gäller just det. Vill gärna hitta ett gult hav direkt vid ankomsten till skogen. Ni vet så där gult så man inte har en möjlighet att kunna få med sig allt. När man bara kan välja ut de verkligt fina svamparna. Hm, vilken önskedröm... Så har du ett hemligt gult ställe, får du mer än gärna skicka mig koordinaterna. 



Krämigare och godare pastarätt är svårt att uppbringa. Kan mycket väl hända att det blir en repris i framtiden. 

Kantarellcarbonara 
2 dl förvällda kantareller
150 g bacon (från Gårdsbutik Thuresson)
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
2 dl grädde
1 äggula
2 dl riven Kvibille cheddarost
flingsalt & nymalen svartpeppar

Skär baconet i mindre bitar och fräs i stekpanna. Lägg på hushållspapper. Hacka löken och vitlöken och fräs i smör, tillsätt kantarellerna och låt fräsa tills all vätska försvunnit. Tillsätt baconet och blanda runt. Smaka av med flingsalt och nymalen svartpeppar. 

Blanda svampblandningen med nykokt spagetti. Vispa samman grädde, med riven ost och en äggula och häll över pastan. Vänd runt så allt det goda blandas. Häll upp i fin skål och toppa med lite hackad persilja. 



Jag har nu hittat till baconet på Gårdsbutik Thuresson och jag kommer för all framtid att ha svårt att köpa annat. Det är lite tjockare, men riktigt gott! Det är en sådan lyx att ha en så fin gårdsbutik så nära. Helt underbart att kunna åka dit och köpa närproducerat kött och grönsaker. 



//Malin







1 kommentar:

  1. Kantareller tillhör tyvärr det som jag bör undvika i min kost... Jag åt en kantarelltoast i förrgår och fick lida för det i ca ett dygn sen. Fasen också - det som är så gott! Men jag får fuska ibland. Pasta med svamp är en favorit! Kramar - jag längtar efter att ses! Får se när vi kan få till en träff!?

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.