tisdag 6 september 2016

TOMATOMELETT I UGN MED FETAOST OCH FÄRSK OREGANO

Som en tavla! Tomater från trädgården.


Lite väl förutsägbart kanske, men nu efter sommaren har vi som plan att äta mindre på kvällarna. Jag tänker inte gå på någon särskild diet, men ändå tänka lite på vad jag stoppar i mig. Lite som jag faktiskt alltid gör, men som jag på sommaren plötsligt glömmer... 

Jag var idag även på mitt första träningspass den här hösten. Styrkan och uthålligheten från vårens Fighter´s fitness var tyvärr som bortblåst, måste bero på starka vindar i Glommen... Skrämmande hur kort hållbarhet kondition och styrka har. Jaja, nu har jag i alla fall börjat och det kan bara bli bättre. 

Tillbaka till maten då och den lite lättare kvällsmåltiden. Med lättare menar jag en måltid utan kolhydrater, eller med färre kolhydrater i alla fall. I dag blev det nämligen en ugnsomelett med färgglada tomater odlade i trädgården och god krämig fetaost. Över detta goda en krämig äggstanning med vitlöksfärskost och créme fraiche. 




Tomat- & fetaostomelett i ugn
4 dl blandade tomater
150 g fetaost
1 schalottenlök
2 vitlöksklyftor
1 msk balsamvinäger
1/3 kruka färsk oregano
4 ägg
1 dl grädde
1 1/2 dl créme fraiche
1 dl färskost med vitlök&örter 
2 dl riven lagrad ost
flingsalt & svartpeppar

Dela tomaterna i klyftor. Finhacka lök och vitlök. Fräs vitlök och lök i smör och lägg i tomaterna, balsamvinäger och färsk oregano. Blanda runt, men inte för länge så att tomaterna blir mosiga. 



Lägg tomatblandningen i en smörad pajform. Skär fetaosten i bitar och sprid ut över tomaterna. Strö över den rivna osten. 



Vispa samman ägg, grädde, créme fraiche och färskost. Salta och peppra lätt. Häll detta över tomaterna och fetaosten och ställ in i ugnen på 200 grader i ca. 20-25 minuter. Lägg över folie om toppen blir bränd innan omeletten är klar inuti. 




Hoppas det ska smaka!

//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.