tisdag 11 oktober 2016

LÄTTLAGAD SPAGHETTI MED CHILI, VITLÖK OCH TOMATER

I förra veckan hade jag besök av ett troll på Instagram. Mitt första troll faktiskt. Ett litet troll som hade åsikter om att jag lagade italiensk mat, som hen inte tyckte att jag hade rätt till eftersom jag inte kunde göra det riktigt. Saken var den att jag inte ens kallade det för italiensk mat, så trollet hade fel. 

Underligt hur vissa människor fungerar och man kan ju fundera över om dessa människor gör det i verkliga livet också. Alltså berättar för andra vad de får och inte får göra. Jag tvivlar starkt på det. 

I vilket fall som helst så lagade jag en god pastarätt i kväll. Använde våra egna tomater, som det nu inte finns så många kvar av längre. Lite sorgligt att tomattiden är förbi, jag har liksom vant mig vid att gå ut och plocka på mig av de små söta frukterna.




Pasta med chili, vitlök och tomater 4 pers
350-400g spaghetti
3 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 liten gul lök
400 g körsbärstomater
1 kruka basilika
4 dl riven parmesanost
flingsalt & nymalen svartpeppar
olivolja

Sätt igång spaghettin och koka den al dente. Ringla över olivolja. 

Finhacka lök, vitlök och chili. Jag använde hela chilin med kärnor och allt. Dela tomaterna i halvor. 

Häll rikligt med olivolja i stekpannan och fräs lök, vitlök och chili. Tillsätt tomaterna och vänd runt. 

Häll på spaghettin och blanda samman allt. Riv parmesanosten och vänd ner tillsammans med grovt riven parmesanost. 

Salta och peppra efter smak. Det krävs en del salt för att få balans. 

Jag serverade lite god salami upptill, men det är ju så klart inte nödvändigt. 


Easy peasy och riktigt gott!


//Malin





1 kommentar:

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.