måndag 20 november 2017

BACON- & BROCCOLIPAJ



Har drömt om paj i ett par dagar, så paj fick det bli ikväll. Svårare än så är det inte. Det var dock nära att det blev en paj utan bacon. Det var nämligen väldigt gott att äta baconet tillsammans med stekt lök direkt ur pannan...

Paj är bra av många anledningar. Först och främst är det ju fantastiskt gott, sedan smidigt att kunna ta vad man har i kyl och frys. Dessutom blir det fantastiskt bra lunchmat dagen efter. 

Pajdeg
125g smör
3 dl mjöl
3 msk vatten

Mixa smör i bitar med mjölet tills smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till deg. Lägg i kylen medan du förbereder fyllningen.

Kavla sedan ut degen och klä en pajform. Tagga botten med gaffel och förgrädda skalet i ca. 10 minuter i 225 grader. För att förhindra att kanterna rasar ner brukar jag antingen klä kanterna med aluminiumfolie eller klä botten med aluminiumfolie och sedan fylla med okokta ärtor. Använder du ärtor, så glöm inte folien... Du kan även, när du tagit bort ärtorna, låta pajformen gå in i ugnen en stund till. Detta för att få lite färg även i botten av formen. 

Nu är pajen redo att fyllas!

Fyllning
1 gul lök
2 pkt bacon
1 broccoli
2 1/2 dl riven ost
3 ägg
1 dl grädde
2 dl mjölk
1 tsk salt 
svartpeppar

Dela broccolin i buketter och skär stammen i skivor. Ångkoka broccolin i 5 minuter. Kyl sedan av snabbt genom att hälla på iskallt vatten. Häll därefter av i durkslag. 

Skiva lök och bacon och fräs i stekpanna. Tillsätt broccolin och blanda runt. 

Vispa ihop ägg, grädde och mjölk och salta och peppra. 

Lägg baconblandningen i pajskalet och strö öven riven ost. Häll över äggstanningen och ställ sedan i pajen i ugnen och grädda i ca. 25 minuter. 


Jag hade tyvärr inga bra salladsingredienser hemma, men fick till det bra ändå. Det blev tomat med schalottenlök, timjan, timjansolja och lite flingsalt & svartpeppar. Riktigt gott! 







//Malin




2 kommentarer:

  1. Aj aj, vilken paj! Själv är jag inte mycket för pajskalet utan gillar fyllningen bäst. Men det skulle nog inte glädja sambon om jag åt upp fyllningen själv, hihi! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag hade mina lchf-dagar, gjorde jag paj utan pajskal. Bara det gottiga i alltså. Gick bra det också!

      Kram

      Radera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.