söndag 5 november 2017

DILLOMELETT MED RÄKOR, AVOKADO OCH DILLMAJONNÄS

Oj oj, vilken intensiv helg jag har haft! Tur att jag även haft lite ledig tack vare höstlov. Jobbade måndag och tisdag och hade sedan onsdagen helt ledig. Den tillbringade jag tillsammans med Ella på Väla i Helsingborg. Tre timmar orkade jag inne i shoppingcentret sedan hade jag så ont i fötterna att det var en befrielse att få sätta sig i bilen igen. 

Sedan gick torsdagen och fredagen i planeringens tecken. Planering och fixande inför årets höjdpunkt i stugan, nämligen Ljusfest i Morup med omnejd. Ja, Glommen är omnejden och en väldigt trivsam sådan. 

På lördagen hade jag sedan öppet stugan i nästan 12 timmar. Ja, kanske att mina fötter ömmade lite då också. Men, vilken kväll det blev! Flera hundra besökande till min lilla lilla butik. Konstant kö i butiken under 4-5 timmar. Så otroligt roligt! Min räkmacka, som jag förberett tidigare, åt jag kvart över tio på kvällen. Fanns inte en möjlighet att lämna stugan innan dess. 

Håll tummarna för att vi vinner pumpatävlingen även i år.

Idag började vi dagen med att fira vår 15-åring med skönsång och paket. Tänk att jag har en dotter som är 15år, galet men galet underbart!


Fina Ella, nu hela 15år gammal

Klockan 11 öppnade jag åter stugan, men dessförinnan bakade jag både kladdkakor och pumpapaj. Dagen fick sedan ägnas åt att fylla på hyllorna igen efter lördagens gille. Men inte bara det som fick fixas under dagen, utan även lite städande inne i huset för direkt efter stängning klockan fyra kom släkten för att fira Ella bella bus. Puh! 


Nu in på maten jag och Lars åt i kväll då. Fantastisk gott om jag får skryta. Det som är bra är ju att vi lever i ett fritt samhälle med tryckfrihet, så jag får skryta! Omelett kanske inte låter som något man vill äta till söndagsmiddag, men den här omeletten vill man äta. Lita på mig!

Dillomelett (2 st)
2 äggvitor
5 ägg
3/4 dl grädde
2 msk dillpaste från Santa Maria (eller finhackad färsk dill)
flingsalt & svartpeppar

Topping:
räkor
rödlök
avokado
sallad
citron
dill

Vispa samman alla ingredienser. Smält lite smör i pannan och häll på hälften av äggsmeten. Sänk värmen och låt omeletten gotta till sig. Lägg på ett stort lock och håll sedan kik tills dess att omeletten är lagom krämig på toppen. Kana över omeletten på ett fat och gör sedan omelett nummer två. 

Toppa omeletten med fina salladsblad, avokado, skivad rödlök, räkor och dillmajonnäs. Vik ihop och garnera med citron och lite dill. Voilá! 

Dillmajonnäs
2 äggulor 
2 tsk senap (Hultbergs)
2 msk vitvinsvinäger
2 msk vatten
2 msk finhackad färsk dill
1-2 msk dillpaste från Santa Maria
2-3 dl solrosolja
flingsalt & svartpeppar

Alla ingredienser bör vara rumsvarma för bästa resultat. 
Lägg äggulor, senap, vinäger, vatten och dill i skål och mixa samman till en slät röra. Häll i oljan lite i taget och mixa samtidigt. 
Smaka av med salt och svartpeppar

Majonnäsen är inspirerad av Tareq Taylors majonnäs från dagens Tareq Taylors Nordiska matresa. Hoppas verkligen ni såg programmet, för det utspelade sig ju i mina hoods, Falkenberg och Glommen. Har ni inte tittat så in med er nu på direkten. Länken hittar ni här. 


En omelett lite utöver det vanliga




//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.