måndag 6 november 2017

OREGANOKÖTTBULLAR




Måndagar är lite tajta för mig då jag inte kommer hem förrän klockan fem. Som vanligt har jag inte planerat middagen och därmed inte heller tagit fram något från frysen. Idag hade jag dessutom lovat mig själv en promenad innan jag tog tag i de vardagliga bestyren. Så färsen lades i kallt vatten för att tinas och jag drog på mig promenadskorna. Med dessa förutsättningar kan ni kanske förstå att middagen inte riktigt serverades prick klockan 18.00. 

Även i den här rätten har jag använt mig av en av Santa Marias örtpastor. Tycker riktigt bra om dem alla faktiskt. Även dillen har jag nu hittat användningsområden för, t.ex. i dillmajonnäsen från igår. Har man ingen oreganopasta så kan man istället mixa färsk oregano med lite olivolja.

Oreganoköttbullar
500g nötfärs
1/2 rödlök
1 dl grädde
1/2 dl ströbröd
1 ägg
1 msk kalvfond
1 msk oreganopaste från Santa Maria
1 msk torkad oregano
2 tsk salt
svartpeppar

Blanda ner ströbröd i grädde och rör ihop. Låt stå i några minuter och blanda därefter ner finhackad lök och de resterande ingredienserna. Forma till köttbullar och stek i smör och olivolja. 




I kväll valde jag att servera köttbullarna med pasta från DeCecco. Den absolut bästa pastan! Jag hittade 2 olika pastasorter från DeCecco på Ica Kvantum i Falkenberg. Blev glad, då jag inte trodde det fanns i närheten. 

Förutom pastan blev det tomatsås som tillbehör. Den gjorde jag inte själv den här gången, utan tog en Mutti Pizza sauce och lade till 1 msk torkad oregano. Muttis produkter är riktigt bra, så middagen blev riktigt lyckad och omtyckt av hela familjen. 

Pst, glöm inte rikligt med parmesanost...





//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.