söndag 19 november 2017

PANKOPANERAD KYCKLINGFILÉ MED SOJA- & INGEFÄRSMAJONNÄS

Jaha, nu är jag då mätt igen! Sorgligt nästan när maten är så där "Håll-käften-god" att man bara vill äta mer och mer. Bilden kanske inte helt gör maträtten rättvisa, så ni får lita på mina ord helt enkelt. Ella utbröt "Det här måste du göra om! Jättegott!". Ludvig fick pommes till sin kyckling och åt hela två bitar. Hur många bitar jag åt håller jag helt för mig själv...

Den röda såsen är en köpt sweetchilisås som heter Dream sauce. En sås jag tidigare sålt i min lilla butik. Den är 100 gånger bättre än vanliga chilisåser, så hittar ni den nånstans så uppmanar jag er att köpa den! 


Pankopanerad kycklingfilé
4 kycklingfiléer
3 ägg
3 dl mjöl
5 dl pankoströbröd
chiliflakes
Salt & svartpeppar

Dela kycklingen i mindre bitar. Salta och peppra. 
Vispa samman äggen i en skål, lägg mjöl i en skål och pankoströbröd på en tallrik. Börja med att vända kycklingen i mjölet, för att sedan flytta över den till äggskålen. Från äggen bär det sedan av till pankoströbrödet. Vänd runt tills hela kycklingbiten är täckt. Strö tillsist över lite chiliflakes över alla kycklingbitarna. 

Tar de olika stationerna slut, är det så klart bara att vispa ihop mer ägg och ta mer mjöl och ströbröd. 

Stek kycklingen i naturell olja och smör. Var försiktig så att inte kycklingen bränns. Lägg sedan kycklingen i en ugnsform och baka klart dem i ugnen på 175 grader i ca. 20-25 minuter. Det bästa är att känna efter med stektermometer för att kolla av innertemperaturen, som ska vara 72 grader. 


Soja- & ingefärsmajonnäs
2 äggulor
2 dl naturell olja
1 msk japansk soja
1 tsk färskriven ingefära
1/2 tsk sesamolja
1/2 tsk risvinäger
1 st vitlöksklyfta
flingsalt & chiliflakes

Lägg rumsvarma äggulor i skål och mixa samtidigt som oljan försiktigt hälls i. När det blivit en härlig kräm, smaksätts den med soja, ingefära, vinäger, sesamolja och pressad vitlök. Strö tillsist över lite flingsalt och chiliflakes. Blanda samman och sedan är majonnäsen klar! 




Smaklig måltid!

//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.