söndag 14 januari 2018

KÖTTBULLAR I TOMATSÅS MED HEMMAGJORD TAGLIATELLE



Jag är så hemmakär! Nästan obeskrivligt hemmakär och lämnar ogärna Glommen. Vissa gånger måste jag ju det, som för att åka och jobba till exempel... och handla mat. Ja, det är väl egentligen bara då. Kanske att jag nån gång även vill umgås med människor som bor utanför Glommen. Varför det nu bor människor utanför Glommen, dumt egentligen. Varför kan inte alla jag gillar flytta hit? 

Jag har ju nöjet att även få jobba i Glommen i min lilla inredningsbutik Annies Stuga och detta har jag gjort idag. Det gör jag all ledig tid, eller den är ju inte ledig då, men ni fattar. Men älskar dock när klockan slår fyra och jag får förflytta mig in i köket och påbörja middagen. Detta när jag har planerat vad jag ska laga vill säga, inte alltid lika kul vill jag lova. Men idag hade jag ju menyn klar och pastadegen redan förberedd när det var lugnt i stugan. Ja, ni fattar hur smart det är att ha nära till jobbet och en klocka som pinglar inne i hustet när kunder träder in i stugan. 

Pastadegen börjar ni kanske bli trötta på vid det här laget. Men den är så bra att den tål att upprepas tills ni dör av tristess. HÄR hittar ni receptet på pastadegen.  



Köttbullar
1kg blandfärs
1 dl grädde
1 dl vatten
3/4 dl ströbröd
1 ägg
1 msk kalvfond
1 msk Herbes de Provence-pasta från Touch of taste (eller torkade örter)
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
1 tsk salt
svartpeppar

Blanda ströbröd med grädde, vatten, fond, ägg och örtpasta. Låt svälla i några minuter. Mixa under tiden lök och vitlök och vänd ner detta i ströbrödsblandningen. Salta och peppra. Forma till biffar och stek i olivolja och smör.



Tomatsås
2 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
1 msk Herbes de Provence-pasta från Touch of taste (eller torkade örter)
400g (1burk) krossade tomater
200g (1/2 burk) vatten
1 1/2 msk balsamvinäger
2 tsk flingsalt

Svartpeppar

Mixa eller finhacka lök och vitlök. Fräs detta i olivolja och tillsätt tomatpuré, sambal oelek samt örtpasta och fräs under ett par minuter. Häll sedan på krossade tomater, vatten och balsamvinäger. Salta och peppra och låt tomatsåsen puttra på låg värme i ca. 20-30 minuter. Lägg till sist ned köttbullarna i pastasåsen och låt dem bli varma. 




Tyvärr hade vi ingen parmesanost hemma, annars hade jag toppat med rikligt med riven ost!





//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.