tisdag 10 april 2018

KYCKLINGFAJITAS MED EGENGJORD KRYDDA PÅ HEMMAGJORDA TORTILLABRÖD



Jag fick för nån vecka sedan ett ryck och började att rensa i min kryddlåda. Det var på tiden kan man säga, då säkert hälften av kryddorna hade gått ut för många många år sedan. Där fanns även tomma kryddburkar och en hel del färdiga kryddmixer, alltså väldigt många kryddmixer. Jag kastade alla utom de vanliga tacokryddorna, som jag sparar till barnens tacofredagar. Visst, man kan göra egen tacokrydda också, men där är jag lite för bekväm. Däremot tycker jag att egengjord fajitakrydda är en bra idé. 

Fajitaskrydda
4 tsk chilipulver
4 tsk rökt paprikapulver
4 tsk torkad oregano
2 tsk spiskummin
1 tsk vitlökspulver
1 tsk salt 

Blanda samman ingredienserna och kryddan är klar. Blanda kryddan med 1 kg strimlad kyckling och låt marinera i minst 30 minuter. 

Bryn kycklingen i olivolja och tillsätt efter en stund paprikabitar, strimlad lök och al dentekokta haricots verts. Blanda och sänk värmen, stek tills grönsakerna är klara och kycklingen genomstekt. 





Hemmagjorda tortillabröd är verkligen så mycket godare än köpta. Går inte ens att jämföra, sån skillnad är det. Det är inte svårt, men det tar lite tid. Hade två extra matgäster den här gången, så gjorde dubbelt mängd. Det tog då ännu lite längre tid. 

Vetetortillas
5 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk vegetabilisk olja
2 dl varm mjölk 

Blanda samman alla torra ingredienser. Värm mjölken tillsammans med oljan. Mjölken ska vara 37 grader, är den varmare blir bröden inte lika fluffiga. Bakpulvret kan då inte göra sitt jobb. Häll långsamt den varma mjölken över mjölblandningen. Blanda till en kletig deg. Knåda degen på mjölat bord i ca. 2 minuter. Lägg på tallrik och täck med fuktig kökshandduk. Låt vila i ca. 20 minuter. När degen vilat delas den i åtta bitar, som rullas till bollar. Lägg tillbaka på fatet och låt vila i 10 minuter till. 






Stek bröden i en torr stekpanna ca 30 sekunder på varje sida. Förvara dem invirade i en kökshandduk i ugnen på låg värme fram tills de ska ätas. 






Kall vitlöksås är nog den så som jag göra allra mest här hemma. Jag blandar bara créme fraiche med pressad vitlök, salt och peppar. Dessutom blandar jag ner någon slags torkad ört. Det blir ibland körvel, ibland oregano och ibland torkad basilika. 

Lite isbergssallad och picklad rödlök passar även bra till fajitas. 




Smaklig måltid!


//Malin






2 kommentarer:

  1. Oj vad gott, ja rensa bland kryddorna gör man inte så ofta:)
    Kram Milla

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.